野外ユニット - unit at field -


出陣した部隊は毎ターン一回ずつ攻撃、移動が出来ます。
shift→部隊一覧から操作します。

Deployed troops can attack and move once each turn.
Shift → Operate from the unit list.

[移動]
ユニットが移動した場合、現在位置からカーソル目的位置までの地形に応じた
移動量を消費します。

平地: 1
拠点: 1
海,沿岸: 0.9
林: 1.7
山: 2.5

移動先に他勢力のユニットがいるマスは通過できません。


[攻撃]

ユニットの攻撃回数が残っていて、攻撃コマンドを使用すると、ユニットの射程内の
ターゲットを攻撃することが出来ます


・ユニットを攻撃する

ユニットを攻撃した場合、攻撃側の人数に比例した攻撃力と、防御側の人数に比例した
防御力を差し引きし、勢力、ユニット特性などの要素を加味した値のダメージを与えます。
防御側は受けたダメージの文だけ人数が減少します。
部隊の人数が0になるとそのユニットは消滅します。
一度部隊を攻撃するごとに、防御側の勢力からの外交値が減少します。

AIのユニットは相手国との外交値によって戦略を決定します。
まず相手国との外交が低い中で手近な拠点を狙いに行き、野外で他勢力のユニットを
目撃した場合そちらに攻撃対象を変更します。


攻撃時のダメージ
攻撃ユニットの攻撃力x人数/100 + 地形ボーナス
- (防御ユニットの防御力x人数/100 + 地形ボーナス)

攻撃力10の部隊1000人が平地で防御力2の部隊500人を攻撃した場合、
(10 x 1000 / 100) - (2 x 500 /100) = 90
のダメージを与えます
ダメージ計算でダメージが15を下回った場合ダメージは15になります(最低ダメージ)

またダメージは地形による補正を受けます。
山にいるユニットが攻撃した場合、ダメージに+120のボーナスが加算(人数に比例しない)
山、林にいるユニットが攻撃を受けた場合、50の防御ボーナスが加算(人数に比例しない)

基本的に攻撃、防御とも人数に比例しているので人数の多い部隊の方が攻撃防御ともに有利になります。
同じ人数でも部隊が分割されていると防御力がその分下がるためダメージを受け易くなります。


・拠点を攻撃する

拠点を攻撃すると、攻撃側の人数した攻撃力と、勢力、ユニット特性などの要素を加味した
値のダメージを与えます。

攻撃時のダメージ
攻撃ユニットの攻撃力x人数/100 + 地形ボーナス

拠点は防御力が無いため、部隊の攻撃力と人数に比例したダメージがそのまま減算されます。
ただし拠点は耐久上限値があり、上限値の割合に応じて毎ターン回復していきます。

一度拠点を攻撃するごとに、防御側の勢力からの外交値が若干減少します。


[Move]
When the unit moves, the distance from the current position to the cursor destination position is adjusted according to the terrain
Consumes movement.

Flatland: 1
Location: 1
Sea, coast: 0.9
Hayashi: 1.7
Mountain: 2.5

You cannot pass through spaces where there are units from other forces at your destination.


[Attack]

If the unit has a number of attacks remaining and uses the attack command, the unit will be within the range of
You can attack the target


・Attack the unit

When attacking a unit, the attack power is proportional to the number of attackers, and the attack power is proportional to the number of defenders
Deducts defense power and deals damage based on factors such as force and unit characteristics.
The number of defenders will decrease by the amount of damage received.
When the number of troops reaches 0, that unit disappears.
Each time you attack a unit, the diplomatic value from the defending force is reduced.

AI units decide their strategy based on their diplomatic value with the other country.
First, aim for a nearby base while diplomacy with the other country is low, and take out units of other forces in the field. If you witness it, change the attack target to that person.


Damage when attacking
Attack power of attacking unit x number of people/100 + terrain bonus
- (defensive unit's defense power x number of people/100 + terrain bonus)

If 1000 troops with an attack power of 10 attack 500 troops with a defense power of 2 on the plains,
(10 x 1000 / 100) - (2 x 500 /100) = 90
causes damage
If the damage is less than 15 in damage calculation, the damage will be 15 (minimum damage)

Damage is also compensated for by terrain.
If a unit on the mountain attacks, a +120 bonus is added to the damage (not proportional to the number of people)
If a unit in a mountain or forest is attacked, a defense bonus of 50 is added (not proportional to the number of people)

Basically, both attack and defense are proportional to the number of people, so troops with more people have an advantage in both attack and defense.
Even if the number of troops is the same, if the troops are divided, their defense power will decrease accordingly, making them more susceptible to damage.


・Attack the base

When attacking a base, the attack power based on the number of attackers, as well as factors such as forces and unit characteristics are taken into account
Deals value damage.

Damage when attacking
Attack power of attacking unit x number of people/100 + terrain bonus

Since the base has no defense power, the damage proportional to the attack power and number of troops will be directly subtracted.
However, bases have a maximum durability limit, and will recover each turn according to the percentage of the maximum limit.

Each time you attack a base, the diplomatic value from the defending force will be slightly reduced.


野外のAIユニット - AI unit at field -


野外のAIユニットは主に2種類のタイプがあります。

@他勢力の拠点を攻撃に向かうユニット
A自勢力の拠点周辺をパトロールしようとするユニット

AIのタイプは出陣した部隊の通し番号で割り振られます。あるユニットが壊滅した場合、
それ以降の通し番号の部隊は役割が1つずつずらされるため、大きく移動する場合があります。

いずれのユニットも野外で他勢力のユニットを発見した場合優先的に攻撃を仕掛けてきます。
これらは外交の影響を受けないため、どれだけ外交が高い勢力でも野外では戦闘になります。

野外ユニットには索敵範囲があり、移動開始時の位置から縦横計10マスの範囲にユニットが
いた場合、そのユニットは発見されます。
ただし対象ユニットが林にいた場合、索敵範囲は縦横計4マスになり、通常より見つかりにくくなります。

つまり野外では林で移動を終えたほうが発見されにくくなります。



There are two main types of outdoor AI units.

@Unit heading to attack another force's base
AUnits trying to patrol around their own base

The type of AI is assigned by the serial number of the unit sent to the field. If a unit is destroyed,
Units with consecutive numbers after that will have their roles shifted one by one, so they may move significantly.

If any unit discovers a unit from another faction in the open, it will attack with priority.
These are not affected by diplomacy, so no matter how high your diplomacy is, it will still be a battle in the field.

Outdoor units have an enemy search range, and the unit is within a total of 10 spaces from the position at the start of movement. If so, the unit will be discovered.
However, if the target unit is in the forest, the enemy search range will be 4 squares in total, making it harder to find than usual.

In other words, in the field, they are less likely to be discovered if they finish their movement in the forest.


■ トップページに戻る / back to top page ■