序盤は内政 - domestic politics in the beginning -



部隊を出陣させるためには人数分の武器が必要になり、また一度出陣させると
毎ターン兵糧を消耗します。
そのため序盤はまず内政を重視し、建設や交易などで国力をある程度高くしてから
部隊を編成したほうが余裕を持たせることが出来ます。

In order to send troops to the field, you will need weapons for the number of people, and once you send them to the field
It consumes supplies every turn.
Therefore, in the early stages, focus on internal affairs first, and after increasing the national power to a certain extent through construction and trade, etc. You can have more leeway by organizing your troops.

外交 - diplomacy -


序盤は外交がほぼ横並びのため、隣国と1−2回外交して外交をプラスにしておけば
直ぐには攻撃して来ません。
逆に隣国との外交がマイナスに転じた場合、序盤は直ぐに攻めてくる場合があり
注意が必要です。

外交は毎ターンランダムで増減する他、拠点陥落時に各勢力の外交が大きく変動します。
プレーヤーがターゲットにされた場合、外交が-150されるため直ぐには戻すことが出来ません。

そのためAIの動向に注意するほか、拠点を攻撃する場合には外交変動も予見しておく必要が
あります。

In the early stages, diplomacy is almost the same, so if you do diplomacy with neighboring countries once or twice to make diplomacy a plus
They won't attack right away.
On the other hand, if diplomacy with a neighboring country turns negative, they may attack immediately in the early stages
Caution is required.

In addition to randomly increasing or decreasing diplomacy each turn, the diplomacy of each faction changes greatly when a base falls.
If a player is targeted, their diplomacy will be reduced by -150 and they will not be able to return immediately.

Therefore, in addition to paying attention to the trends of the AI, it is necessary to foresee changes in diplomacy when attacking a base.
there is.


交易 - trade -


商品価格は月ごとに季節相場が決められていて、ある月になると特定の商品の価格が一定割合で
増減します。(ログに記載される)
ただし流行指数にはランダムで-+30%程度補正されるため、あまり相場が動かない場合もあります。

どの商品がどの月に価格が変動するかをあらかじめ確認しておき、価格の安い月に大量に買いつけ、
価格の高い月に売却するだけで、序盤はある程度資金を増やしていくことが出来ます。

AIは序盤は資金を拠点への投資に回すため、交易相場に殆ど影響を与えません。
ただし中盤以降になると資金が余ってきて、価格が安くなった商品を大量に買い付け、高い時期に
売り抜ける、ということを全ての勢力が行うため、需給相場が大きく変動する場合があります。

例えばある月に商品価格が下がった場合、全ての勢力が大量買付けを行い、次のターンになると
その商品は買占め状態になり今度は逆に価格が高騰します。

そういった全体の価格変動の流れをつかんでくると、資金をスムーズに増やすことが出来るようになります。

Product prices are determined by seasonal market prices for each month, and in a certain month, the price of a specific product will change at a fixed rate.
Increase or decrease. (described in the log)
However, the trend index is randomly corrected by about -+30%, so the market price may not move much.

Check in advance which product's price changes in which month, and buy in bulk in the month when the price is low.
You can increase your funds to some extent in the early stages just by selling during the high price months.

In the early stages, AI uses funds to invest in bases, so it has little impact on the trade market.
However, after the middle of the season, you will have extra funds and buy a large amount of products whose prices are low, and when the prices are high
As all forces sell out, the supply and demand market may fluctuate significantly.

For example, if the price of a product falls in a certain month, all forces will make large purchases, and in the next turn
The product will be bought up and the price will go up.

Once you understand the overall flow of price fluctuations, you will be able to increase your funds smoothly.

訓練 - training -


基本的に部隊は人数が多いほど攻撃、防御が強くなります。

そのため出来るだけ多くの人数を訓練したいところですが、訓練が終了して拠点に待機している
兵士は若干の兵糧消費が発生します。
(兵士10人につき兵糧1)
前線から遠く出陣するあてのない拠点で兵士を訓練すると、その分兵糧消費を圧迫する
ことにもなりかねません。

訓練を行う場合は、出来るだけ前線付近で行うことが推奨されます。

ただし拠点が攻撃を受ける場合もあるため、どの拠点も最低限の兵士は待機させておいたほうが
無難です。


Basically, the more troops there are, the stronger the attack and defense will be.

Therefore, we would like to train as many people as possible, but once the training has been completed, some people are waiting at the base.
Soldiers will consume some military supplies.
(1 ration for every 10 soldiers)
Training soldiers at aimless bases far from the front lines puts pressure on military consumption.
This could lead to problems.

When conducting training, it is recommended that it be conducted as close to the front lines as possible.

However, your base may be attacked, so it is better to have at least a minimum number of soldiers on standby at each base.
It's safe.

部隊編成 - organize troops -


部隊は攻撃力、防御力ともに人数に比例して計算されます。
部隊が分割されるとその分防御力が落ちるため、合計人数が同じでも受けるダメージが
やや大きくなります。
そのため出来るだけ大人数で部隊を編成したほうが野戦では有利に戦うことが出来ます。

ただし地形効果は人数に関係なくユニット単位でボーナスが加算されます。
例えば山の攻撃ボーナスは120ですが、1000人の部隊で1回攻撃した場合ボーナスは+120
ですが、100人の10部隊が全て山から攻撃した場合全ての攻撃にボーナスが加算されるため
合計で1200と10倍のボーナスがつきます。

またユニットは兵種によって適性があります。
騎兵は攻守ともに凡庸ですが、機動力が高いため、最も早く目標拠点に到達することができます。
槍兵は攻撃、防御ともに高く平地での戦いに向いています
弓は射程が長いため林、山などの地形効果を生かしやすいです。
海兵は海での攻撃力にボーナスがありますが、そのぶん地上での戦闘は不利になります。

出陣したユニットは兵士1人につき兵糧5消費します。
1000人の部隊1ユニットの場合1ターンに5000の兵糧を消費します

最序盤の1拠点当りの農業収入は8000で、1600人分の野外兵の兵糧にあたります。
拠点待機兵も若干兵糧を消費するので、実際に出陣できるのは1400-1500人程度になります。
これらは農地開発によって35000までのびます。つまり
拠点1につき最大7000人の野外兵をまかなうことが可能になります。

Both attack power and defense power of troops are calculated in proportion to the number of people.
When a unit is divided, its defense power decreases accordingly, so even if the total number of troops is the same, the damage received will be lower. It will be slightly larger.
Therefore, it is better to form a unit with as many people as possible to fight advantageously in the field.

However, bonuses are added to terrain effects for each unit regardless of the number of people.
For example, the attack bonus of a mountain is 120, but if you attack once with 1000 troops, the bonus is +120
However, if all 10 units of 100 people attack from the mountain, a bonus will be added to all attacks.
A total of 1200 and a 10x bonus will be given.

Also, units have suitability depending on the type of soldier.
Cavalry is mediocre in both attack and defense, but due to its high mobility, it can reach the target base the fastest.
Spearmen have high attack and defense capabilities and are suitable for fighting on flat ground.
Since the bow has a long range, it is easy to take advantage of terrain effects such as forests and mountains.
Marines have a bonus to attack power at sea, but are at a disadvantage when fighting on land.

Each deployed unit consumes 5 provisions per soldier.
A unit of 1000 people will consume 5000 provisions in one turn

The agricultural income per base at the beginning is 8000, which is enough to feed 1600 field soldiers.
The soldiers waiting at the base will also consume some provisions, so only about 1,400-1,500 soldiers can actually go to battle.
These will increase to 35,000 through agricultural land development. In other words
Each base can support up to 7,000 field soldiers.

野外 - unit at field -


野外ではユニットの特性理解し、うまく使い分ける必要があります。

まず機動力の高い騎兵が最も早く拠点に到達します。
ただし騎兵だけで戦うと不利になるため、騎兵は敵の索敵範囲にわざと入り、敵を
ひきつけた上で近接戦闘の強い槍兵などの近くまで誘導します。

槍兵は攻撃、防御が高いため近接戦闘に有利です。
槍兵が野外ユニットとと戦闘している間に他のユニットが拠点を攻撃するのが基本です

弓兵は射程が長いため地形効果を利用したほうが効果的です。
特に山に配置した場合攻撃+120、防御+50のボーナス補正が着くため、2回攻撃出来る
弓兵はかなり強化されます。
反面弓兵は攻撃防御ともに脆弱なため、平地で攻撃を受けないように注意する必要があります。

弓騎兵は騎兵の機動力と弓兵の射程を併せ持っています。
そのため野外ではつねに有利な位置で敵と戦うことが出来ます。

水兵は海上での戦闘で攻撃力が3倍になります。
そのため海戦では圧倒的に有利になりますが、地上での戦闘では凡庸な戦力になります。
海上では陸上より若干移動速度が速く、また野外兵にも遭遇しづらいため、海伝いに
遠くの拠点を攻撃することも可能になります。

In the field, it is necessary to understand the characteristics of the units and use them properly.

Cavalry with high mobility will reach the base first.
However, fighting with cavalry alone would be at a disadvantage, so cavalry deliberately enters the enemy's search range and attacks the enemy. After attracting them, guide them close to spearmen who are strong in close combat.

Spearmen have high attack and defense, so they are advantageous in close combat.
The basic idea is for other units to attack the base while the spearmen are fighting the field units.
Archers have a long range, so it is more effective to use terrain effects.
Especially if you place it on a mountain, you will get a bonus of +120 attack and +50 defense, so you can attack twice. Archers will be significantly strengthened.
On the other hand, archers are vulnerable in both attack and defense, so you need to be careful not to get attacked on flat ground.

Cavalry archers have the mobility of cavalry and the range of archers.
Therefore, you can always fight the enemy from an advantageous position outdoors.

Sailors' attack power is tripled in battles at sea.
This gives it an overwhelming advantage in naval battles, but it becomes a mediocre force in ground battles.
Traveling by sea is a little faster than on land, and it is difficult to encounter field soldiers, so it is best to travel by sea. It will also be possible to attack distant bases.

拠点防衛 - settlement defence -


拠点は防御力が設定されていないため、耐久が下がった拠点は非常に脆弱になります。
ただしAIは拠点より野外ユニットを優先的に攻撃してくるため、野外にユニットを
出陣させておけば、拠点への攻撃は後回しになります。

AIは一度拠点をターゲットにすると資金が続く限り兵を送り続けてくるため、野戦で
防衛を続けるのはあまり効率的ではありません。
最終的には贈答金などで外交レベルを改善し、AIの標的から外れることが重要になります。

Since bases do not have a set defense power, bases with reduced durability become extremely vulnerable.
However, the AI will prioritize attacking outdoor units over bases, so do not place units outdoors. If you send them to the front, attacking the base will be postponed.

Once the AI targets a base, it will continue to send troops as long as it has funds, so in the field
Continuing to defend is not very efficient.
Ultimately, it will be important to improve your diplomatic level through gifts and other means to avoid being targeted by the AI.

AIの動き - AI strategy -


AIは兵糧補充>建設>武器購入>交易
の優先順位で資金を使います。

まずターンごとの商品相場を確認しながら特産品を売却し、野外兵1ターン分の兵糧備蓄を
保持するよう兵糧を補充します。

資金に余裕があればまず建設を行うため、序盤はAIの拠点開発は早いですが、大体上限の
半分までしか開発しない仕様になっています
つまり地道に開発していればAIよりプレイヤーの方が拠点ごとの開発規模は大きくなります。

そのあと拠点待機兵が一定数に足りていない場合武器購入→訓練を行います。
そして拠点の兵糧収入に余裕がある場合400-800人程度の規模で野外兵を出陣させます。

その後余った資金があれば価格の安い商品から順次買い付けを行い、次のターンに売却する、
ということを繰り返します。


野戦では部隊の人数が多いほうが有利なため、プレイヤーが出陣する場合は1000人以上の部隊を
編成することが推奨されます。
ただしいきなり数千人の部隊を出陣させると、兵糧収支がマイナスになり長期的に全滅するおそれが
あるため兵糧の管理はしっかり行う必要があります。

AI replenishes supplies > construction > purchase weapons > trade
Use funds in priority order.

First, check the market prices for each turn and sell specialty items to stockpile supplies for one turn of field soldiers.
Replenish supplies to hold.

If you have enough funds, you will build it first, so the development of AI bases is fast in the beginning, but it is generally at the upper limit
It is designed to only develop up to half
In other words, if you are developing steadily, the scale of development for each base will be larger for players than for AI.

After that, if there are not enough soldiers on standby at the base, purchase weapons and conduct training.
If the base has enough income for food, it sends out field soldiers of around 400-800 soldiers.

After that, if you have any remaining funds, buy the products in order starting from the lowest price and sell them on the next turn.
I will repeat that.


In field battles, it is advantageous to have a large number of troops, so if the player is going to the front, it is better to have a force of 1000 or more people
It is recommended that you organize.
However, if you suddenly send thousands of troops to the front, the balance of provisions will become negative and there is a risk that they will be wiped out in the long term.
Therefore, it is necessary to manage supplies carefully.



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